Ik ben vergeten uit te checken of ingecheckt bij de verkeerde vervoerder

Is er iets niet goed gegaan bij het in- of uitchecken? Lees dan hieronder hoe je geld terug kunt vragen als je met een OV-chipkaart hebt gereisd of als je met OVpay (in- en uitchecken met je betaalpas) hebt gereisd. 

 

Ik heb gereisd met een OV-chipkaart

Via de website www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen jouw saldo terug. 
je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.

Het werkt als volgt:

Stap 1: aanmelden

Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook jouw geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.

Stap 2: invullen

De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in. Geef ook aan of je ben overgestapt. Het saldo is meteen zichtbaar.

Stap 3: ophalen

Jouw teruggevraagde saldo wordt klaargezet. Je zet het weer op uw OV-chipkaart bij een ophaalautomaat en kan er daarna meteen mee reizen.

Welke vervoerders doen mee?

Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl

Goed om te weten

  • Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar.
  • Je kan ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren.
  • Je hoeft geen account aan te maken.
  • Voor de zakelijke markt verandert er niets.

 

 

Ik heb gereisd met OVpay (in- en uitchecken met een betaalpas)

Ook als je reist met een betaalpas moet je niet vergeten uit te checken. Maar je kan het natuurlijk een keer vergeten of je kon een keer niet in- of uitchecken. Ook dan kan je jouw geld terugvragen in de volgende gevallen:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.

Het werkt als volgt:

Voer op de website van OVpay het referentienummer en het afgeschreven bedrag in. En volg daar het stappenplan. 

OVpay app

Nog makkelijker is de OVpay app. Hierin zie je namelijk alle reizen die je het gemaakt en kan je eenvoudig je geld terugvragen bij een gemiste uitcheck. Ook kan je direct zien of je in- of uitgecheckt bent.